top of page
Keresés
pyxisnautica

Három csillag, de egy irányba mutat – mit jelent a Pyxis Nautica, és miről árulkodik a logója?

Frissítve: 2020. ápr. 15.

A névválasztás és a logó megtervezése különösen érzékeny terület egy designcégnél, amelynek nulladik lépésben saját maga számára kell önazonos, jól megkülönböztethető, vonzó arculatot kialakítania. A Pyxis Nautica alapítói nagyon tudatosan és átgondoltan tervezték meg az arculatot, a végeredmény pedig igen kifejező, sok játékra lehetőséget adó lett. Nézzük meg alaposabban is!


Pyxis Nautica

A névválasztás néha egyszerű (alapító neve, mozaikszó az alapítók neveiből), máskor csavaros (utalás egy másik alkotóra, szójáték), olykor-olykor pedig nehézkes, körülményes (ilyenre most nem tudunk példát).

A Pyxisé egy negyedik eset: bár azt mondják, nevet választani „nehéz dió volt”, mégis nagyon határozottan tudták, mit NEM akarnak: mozaikszót, számot a névbe, és az architecture / építészet szavakat. De azt is tudták, mit szeretnének: „olyan nevet, amit egy külföldi is ki tud ejteni, jól néz ki leírva, nem nagyon van belőle más a piacon, ami vagány és elegáns is”, emlékezett Tamás.

Hárombetűs dolgokat kezdtek keresni, majd kilyukadtak a csillagképeknél, azon belül is a Pyx-nél, amelynek a teljes neve a Pyxis Nautica, és latinul a tengerészeti tájolót jelenti, azaz az iránytűt. Tökéletes megfejtésnek bizonyult: a névhez társult a csillagkép alakzata, mint logó, miközben a név utal a srácok közös hobbijára, a vitorlázásra, valamint a felfedezésre, iránymutatásra is.

Asszociációk tág tere nyílt meg, ahogy Tamás magyarázza, a három csillag „akár a három alapító karakterét is szimbolizálhatja: Laci van lent, ő áll leginkább két lábbal a földön; Dávid van fent, ő akar mindig elszállni, olykor vissza kell rántani a földre, ő a legkreatívabb, nem szereti, ha beskatulyázzák. Tamás meg egyfajta egyensúlyt képez kettejük között.”


Ugyanakkor a konstelláció más csillagokat is tartalmaz, ahogy a Pyxis csapata is bővült már újabb három fővel.

Vagy gondolhatunk a tengerészeti tájolóra (Dávid szavaival „míves és hasznos tárgy”), amiből van is az irodában.

Identitás

Rendben, megvan a vagány, egyedi, rétegzett jelentéstartományú név. De mindez akkor az igazi, ha hűen kifejezi a cég, a brand identitását. A Pyxis esetében magától értetődően adódott a megoldás. „A kezdetektől kimondott célunk volt olyan projektek bevonzása, mint az Irányi Palota, a Palazzo Hunyadi, a Balatonfüredi Kerektemplom, melyek olyan történeti épületek, amikhez kortárs eszközökkel is hozzányúlhatunk – magyarázza Laci. – A logónk és a névválasztás is tudatos döntés alapján lett egy latin kifejezés, sok esetben arany betűkkel, sötétkék háttérrel, ami jól illeszkedik ebbe a környezetbe.” A logónak van egy kiegészítő felirata is: Design & Build. Ez a szemlélet – a projektek követése akár az utolsó villanykapcsoló elhelyezéséig – meghatározó. A legtöbb tervezési feladat mellett az építkezést is végigkövetik, sokszor az utolsó széket, falra akasztott képet is a megrendelővel közösen választják ki.

Az iroda

De milyen egy tervezőiroda irodája? Praktikus, mivel a cégből többen is sétatávolságra laknak, és letisztult, ahol zavartalanul lehet alkotni. Először egy kis bérelhető irodát találtak a Budai Vár alatt, a Donáti utcában, egy Reimholcz Péter által tervezett épületegyüttes földszintjén. Beleszerettek, kivették. Nem tudták, lesz-e elég munka, de belevágtak, aláírták a két évre szóló szerződést. Azóta már bérelnek egy másik helyiséget is, kissé lejjebb a lépcsőn, az elsőből pedig meeting room lett.

Az első irodában egy nagy közös asztal körül ültek. Akkora volt a térhez képest, hogy szinte abból állt a teljes berendezés. Izgalmasan ferde szögben állt a térben, eleinte hárman – később öten – dolgoztak körülötte, és egy hely maradt a vendégnek, ahol konzultálni lehet.

Mindez együtt pontosan és sokrétűen fejezi ki a Pyxis Nautica identitását, de átadjuk a szót Dávidnak, aki a névvel kapcsolatban frappánsan összefoglalta a cég alapértékeit is: „Igazából annak örülnénk, ha ez egy fogalom lenne, és nem feltétlenül építésziroda lennénk, hanem egy olyan designcég, amelynél a design bármelyik szintjét biztonságban érzik a megrendelők. Belsőépítészet? Bútortervezés? Pop-up díszlet? Eléggé challenge-elhetők vagyunk, és örülnénk is, ha jutnának különleges megbízások.”


Fotók: Jaksa Bálint/Archition


1204 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Comments


bottom of page